Wanneer je een nieuw web of app project opstart zal altijd een van de eerste vragen zijn: Wie of wat is mijn doelgroep? Soms is deze vraag eenvoudig te beantwoorden, andere keren is je doelgroep een kleine niche. Dus hoe kunnen we apps, websites en software ontwikkelen op een manier dat ze zich altijd aanpassen aan de gebruiker? Vrij uitdagende stelling? Of toch niet helemaal?

Nu bedrijven steeds meer data vergaren van ja als gebruiker van hun software, wordt het mogelijk om zeer persoonlijke content te ontwikkelen op een manier zoals jij als gebruiker het verwacht te zijn. Het wordt zo min of meer een systeem dat zich aanpast aan jouw behoeften. Een soort van artificial intelligence speciaal voor jou. Ja, Google doet dit al op een manier waarop je bijna altijd de verwachte zoekresultaten krijgt op de meest uiteenlopende zoekopdrachten die je invoert. Ook Facebook werkt hier hard aan om je specifieke advertentie te tonen tussen je tijdlijn op basis van je profiel. En denk ook aan de inmiddels klassieke manier zoals Amazon en Bol.com je vertellen “Kopers van dit boek kochten ook:”. Hoe deze systemen werken en welke algoritmes ze gebruiken is een groot geheim, daar is natuurlijk een goede reden voor… het is namelijk hun grote USP en nog belangrijker het heeft ook te maken met privacy. Helaas zullen deze technieken en methodologieën een goed bewaard geheim blijven en krijgen ontwikkelaars over de wereld niet de mogelijkheid om hier vrij mee te ‘spelen’.

Dit landschap is langzaam maar zeker aan het veranderen. Begin vorig jaar heeft Google zijn Google CLoud platform gelanceerd, welke het mogelijk maakt voor developers om gebruik te maken van de goede infrastructuur van Google en grote datasets te verwerken in seconden zoals je gewend bent van Google.

THE FUTURE IS HERE

We hebben allemaal wel eens de beroemde film Minority Report gezien. Wat je dan ook nog wel zou herinneren aan deze film is de scène waarin John Anderton (hoofdpersonage) uit de metro stapt en allemaal gepersonaliseerde reclames krijgt voorgeschoteld in winkel displays, reclame zuilen enzovoorts. Vandaag de dag is dit niet anders dan wat Google en Facebook nu al jaren doen, hetzij alleen op een veel minder intensere manier. Nu deze techniek beschikbaar is voor het grote publiek creëert dit enorme mogelijkheden voor nieuwe concepten wereldwijd.

The grid

Een van de eerste goede voorbeelden is The Grid. The Grid geeft een goed inzicht in welke richting webdevelopment zich aan het bewegen is. The Grid presenteert zichzelf als een systeem dat al je content analyseert welke je het geeft en dit kan omzetten naar mooi ontworpen webpagina’s die ook logisch zijn voor de bezoeker. Als gebruiker geef je alleen nog aan wat het doel van je website is en richting qua look en feel, de rest gebeurt automatisch.

Met deze ontwikkelingen gaande in de webdevelopment community zal het zeker effect hebben hoe we in de toekomst tegen ontwerpen aan gaan kijken of aanpakken. Maar ik geloof dat deze aanpak niet voor ieder project geschikt zal zijn. Denk aan de grotere projecten waarbij specifieke eisen worden gesteld aan content weergave of waarbij specifieke werkwijzen worden toegepast. En vergeet verder niet corporate identities welke in de meeste gevallen strikte richtlijnen hebben.

Het opzetten van een nieuwe workflow

Als UX designer ontwerp je altijd met met de eindgebruiker in het achterhoofd, waarbij je continu jezelf vragen stelt als: Wat verwacht de eindgebruiker als je hierop klikt en wat moet de paginastructuur zijn om het allemaal logisch te maken voor hen.

Dus wat als je jezelf afvraagt; wat is de beste manier voor dit type content als gebruiker X de pagina laadt? En wat is de beste manier voor gebruiker Y? En wat is de beste paginastructuur voor deze gebruikers? Vrijwel dezelfde vragen als hiervoor niet? Maar wat als je een platform hebt welke voor gebruiker A tot Z een pagina structuur kan definiëren op basis van profielinformatie en platform informatie. Dit zal een revolutie betekenen op de manier hoe we nu responsive websites ontwerpen/ontwikkelen. Dit zullen dan adaptive toepassingen worden.

Het proces zal ongetwijfeld complexer worden. Het ontwikkelen van meerdere type templates met hetzelfde doel zou een regelrechte nachtmerrie worden voor contentmanagers. Maar met de ongelofelijke hoeveelheden data welke beschikbaar is en de mogelijkheid om gebruikers goed te volgen over verschillende platformen wordt science fiction sneller realiteit dan we denken. Stel je voor dat je de beschikking hebt over een content management platform dat adaptief is. Dit platform maakt het mogelijk om op blokniveau aan te geven hoe deze moet reageren op basis van profielinformatie.

Nu content steeds dynamischer wordt is het noodzakelijk om een heroverweging te maken hoe we ontwerpen. Wij denken dat in plaats van het ontwikkelen van templates je gebruikspatronen gaat ontwikkelen en deze gaat finetunen. De impact lijkt hiervoor laag maar dit heeft enorme invloed op je workflow hoe je tot een resultaat komt. Bovenstaande betekent niet dat het roer compleet om hoeft, je zal altijd beginnen met een eerste user-flow en hier vervolgens variatie op ontwikkelen.

Data science

Om goede keuzes te maken op dit gebied heb je data nodig, heel veel data. Het hebben van een data scientists in je team zal hierbij helpen. Gebaseerd op de beschikbare data kan je gebruikspatronen kunnen herkennen, gebruikersgedrag en click patronen om goed gefundeerde beslissingen te kunnen maken.

Data stats

Maar net zoals bij de meeste ondernemingen zijn er dezelfde problemen; de data is niet gestructureerd, de data is niet goed gedocumenteerd of zoals in de meeste gevallen is er helemaal geen data laat staan een data scientist.

Dus wat nu? Eenvoudig, ga terug naar stap 1. Analyseer je gebruikers en doelgroepen. Als je nog geen gebruikers hebt maak dat zoveel mogelijk persona’s en scenario’s zoals je altijd al hebt gedaan, alleen nu neem je in hun route door je project de gegevens uit het profiel mee om keuzes te maken in het ontwerp. Denk hierbij aan social likes / interesses. Dit zal uiteindelijk resulteren in verschillende keuzes die de gebruiker zal maken binnen je project.

Als voorbeeld nemen we het volgende scenario voor het ordenen van een product, dit proces zal uit een aantal stappen bestaan; 1. Op de website komen 2. Vind een product 3. Voeg een product toe aan je winkelwagen. 4. Ga naar de afreken straat. Vraag je vervolgens bij iedere stap de volgende vragen af en maak hiervoor een pagina structuur die optimaal zou zijn voor een bepaald type gebruiker en vraag jezelf dat deze vragen;

  • Wat is het profiel van de gebruiker?
  • Wat zijn zijn interesses?
  • Wat vindt hij leuk?
  • Wat zegt hij op sociale media wat hierbij kan helpen?
  • Wat koopt hij?
  • Etc

Door deze vragen continu te stellen in de verschillende stappen krijg je verschillende pagina structuren gebaseerd op de verschillende gebruikers die de pagina bezoeken. Als resultaat zul je zien dat er bepaalde patronen ontstaan.

GETTING SOCIAL DATA FROM A USER

Het krijgen van sociale data van een gebruiker is een interessante ontwikkeling in het ontwikkelen van nieuwe web ervaringen. Natuurlijk verleent niet iedere toepassing zich voor een login, maar het kan wel de beleving van de toepassing aanzienlijk verhogen wanneer dit wel wordt toegepast.

Als je een profiel pagina aanbiedt op je website dan is het tegenwoordig bijna standaard dat je als gebruiker kan inloggen met een van je favoriete sociale profielen zoals Facebook of Twitter. Hoewel deze sociale platform steeds minder informatie vrijgeven aan de toepassing die gebruik maken van deze diensten zijn de minimale gegevens al waardevol om een basis profiel op te bouwen van de gebruiker.

NICCI

Newest Industry heeft de afgelopen jaren een development platform ontwikkeld genaamd NICCI waarin verschillende modules zitten welke het mogelijk maken om vanuit minimale datasets profielen en ‘profile fit’ scores te definiëren. Deze informatie kan vervolgens worden gekoppeld aan andere modules zoals target group management en predictive analysis.

Nicci Login scherm

Op het NICCI platform kan je sociale data vergaren van gebruiker die toestemming hiervoor geeft, hierdoor is het bijvoorbeeld niet meer nodig om veel tijd en geld te investeren in een basis technische architectuur waardoor je je volledig kan focussen op de front-end toepassing.

Hoe zit dit met SEO?

Een zeer belangrijke vraag zeker met betrekking tot websites is; hoe zit dit met SEO? Wordt mijn adaptive website nog wel goed geïndexeerd door Google? Het antwoord hierop is, ja. Ook Google houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en past hier zijn algoritmes op aan. Hoewel dit natuurlijk een nieuwe ontwikkeling is binnen het gebied zal dit de komende jaren alleen maar verbeteren.

Conclusie over het ontwikkelen van adaptive toepassingen

Wanneer je een zeer uitgebreid beeld hebt van de doelgroep(en), zal het mogelijk worden om een complete adaptive ervaring te kunnen leveren aan meerdere eindgebruikers. Wij denken dat het een kwestie van tijd is voordat websites en apps zich compleet gaan aanpassen naar de gebruiker.

Het hangt voor een groot gedeelte af van de steeds groter wordende privacy discussie die altijd in alle afwegingen meegenomen dient te worden. Maar voor webtoepassingen en apps zal het gebruik ervan steeds meer als natuurlijk worden ervaren en dus worden geaccepteerd.

Interessante vragen die nu nog open staan (voorlopig)

  • Hoe gaan we om met consistentie gedurende de gehele ervaring?
  • Wat gebeurt er wanneer een gebruiker terugkeert en iets verwacht maar het er niet meer staat?