Delft, 16 oktober 2018 – Eén op de negen woningeigenaren (11,7%) in Nederland wil zijn of haar huis binnen drie jaar verkopen, maar heeft de woning nog niet in de verkoop staan. Bij jonge gezinnen is dit zelfs bijna een kwart van de mensen (22,4%). Woningeigenaren wachten met de verkoop van een eigen woning maar vinden het in de regel niet vervelend om een bod op het eigen huis te krijgen. Dit blijkt uit onderzoek door PanelWizard in opdracht van Jumba.nl, marktplaats voor koopwoningen.

Jumba.nl, onderdeel van het Delftse technologiebedrijf TJIP, deed enquêteonderzoek onder duizend respondenten en onderzocht in hoeverre woningeigenaren bereid zijn hun woning te verkopen. Respondenten werden onder meer gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun huidige koopwoning, of men actief op zoek is naar kopers en of zij open zouden staan voor een onverwacht bod op hun huis.

Ontevreden… maar niet in de verkoop

De meeste woningbezitters (84,9%) zijn tevreden over hun woning. In totaal is 13,8% van de woningbezitters van plan om binnen drie jaar te verhuizen. In de leeftijdscategorie 30-39 jaar is dit percentage zelfs bijna één op de vier mensen (22,4%). Opmerkelijk daarbij is dat bijna niemand de woning daadwerkelijk in de verkoop heeft staan (slechts 2,1%). De meesten willen eerst zelf een woning vinden (21,4%). Bovendien ervaren ze verhuizen als gedoe (18,2%).

Briefje door de brievenbus

Woningbezitters blijken best open te staan om benaderd te worden met een bod op het eigen huis. De manier waarop je dit aanpakt maakt echter wel veel verschil. Een briefje in de brievenbus met een bod vinden mensen prima, 61% van de respondenten stelt een onverwacht bod via een briefje in de bus op prijs. Persoonlijk aanspreken (50,9%) en een bericht via Facebook (37%) scoren minder goed.

De ‘guerrilla huizenkoper’ heeft een reële kans om zijn bod te doen slagen. 21,4% van de huizenbezitters is bereid een onverwacht bod dat tussen de 0 en 10% hoger dan de marktwaarde ligt te overwegen. Is het bod tussen de 10 en 25% hoger dan de marktwaarde van het huis, stijgt het aantal potentieel geïnteresseerde verkopers zelfs naar 50,7%.

Regionale verschillen

“Vooral in West-Nederland, met name in de Randstad, zit de woningmarkt potdicht, omdat er te veel potentiele kopers zijn en te weinig woningen te koop staan. De uitkomst van ons onderzoek laat zien dat hier toch veel meer beweging in zou kunnen zitten, mits woningzoekers en woningeigenaren elkaar makkelijker en gerichter kunnen treffen”, aldus Sander Van der Aa, co-founder van Jumba.nl: “Ons platform maakt dit mogelijk door woningzoekenden in contact te brengen met latente woningverkopers die anders onder de radar waren gebleven.”